Katedra v dřívějších letech koordinovala celostátní výzkumný projekt Zdravotně orientovaná tělesná výchova a účastnila mezinárodních projektů International comparison of physical education – concepts, problems, prospects (koordinátor projektu: Universität Basel), Bewegte Schule a Gesundheitswochen in der Schule (koordinátor projektu: E. M. A. Universität Greifswald).
V letech 2005 – 2011 byla katedra zapojená do řešení výzkumného záměru MŠMT ČR s názvem Škola a zdraví pro 21. století (identifikační kód: MSM002162242).
V letech 2013 – 2015 byla katedra pověřena Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy koordinací celostátního Pokusného ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků základních škol (Pohyb a výživa).
Katedra se také zapojovala do aktivit mezinárodní skupiny C.A.L.M.A.Z., spojující akademické pracovníky zabývající se tělesnou výchovou a geografií z různých evropských zemí. Oficiálními členy této skupiny byli pracovníci pěti zemí: Slovinska, Dánska, Polska, Chorvatska a České republiky.
Významnou mezinárodní aktivitou katedry byla účast v projektu MOBAK (MOtorische BAsis Kompetenzen), který se orientuje na zkoumání pohybových kompetencí dětí. Tohoto projektu se účastnil větší počet evropských zemí.
Aktuálně je katedra zapojena do projektu Sustainable Competences in Higher Education (SUSTAINCOMP), na kterém spolupracují Pedagogická fakulta MU, University of Ljubljana (Slovinsko) a UCL University College (Dánsko). Cílem spolupráce partnerů v projektu je zvýšit povědomí studentů o globálních výzvách – chudobě, šíření infekčních nemocí, hladomoru, blahobytu a neudržitelnosti životního prostředí.
Katedra se dlouhodobě zabývá také výzkumem kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. V této oblasti průběžně řeší celou řadu navazujících výzkumných a rozvojových projektů.
Konkrétní seznam projektů je dostupný z personálních stránek Masarykovy univerzity. Výstupy z projektů jsou uplatňovány ve veškeré výuce katedry.